onsdag 3 mars 2010

Bokfrågornas Abc, Bokstaven O

Lilla O s Bokfrågornas Abc, bokstaven O

Bokstaven O den här veckan och snart dyker de riktigt svåra bokstäverna upp. Fasar redan för Q…

1. Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?

Har inte någon större koll på det här priset, men jag har läst Bel Canto av Anne Patchett, har för mig att hon vann priset 2002.

2. Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!

Analys av ett mord av Jed Rubenfeld, hade rätt låga förväntningar på den, men tyckte den var väldigt bra bok.

3. Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!

Oj, svår fråga , Intrång av David Morrell svarar jag, en riktig nagelbitare .

4. Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?

The Good Soldier av Ford Madox Ford. En sorglig och tragisk bok, som handlar om otrohet och konsekvenserna av det.

1 kommentar:

Lilla O sa...

Fyra böcker jag inte hört talas om, tack för tipsen!