tisdag 19 januari 2010

Tolstojs=Science fiction?



Läste idag i BT att Leo Tolstojs klassiker Anna Karenina ska bli science fiction. Boken ska heta Android Karenina. Enligt brittiska Guardian kommer boken inte längre utspela sig i 1800-talets Ryssland, utan i en dystopi befolkad av robotar och cyborger. Och vem är då författaren bakom det, kanske inte så svårt att lista ut, nämligen Ben H Winters som även gjorde om Austens älskade bok till Sense and Sensibility and sea monsters. En annan författare har också gjort Pride and Prejudice and Zombies . Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här, jag har faktiskt varit sugen på att köpa Zombie boken, men samtidigt känns det rätt hemskt att dom tar dom här underbara böckerna och förvandlar dom till "monster böcker" . Sen kan ju också en fördel vara att det lockar nya läsare. Men som sagt jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om saken.

2 kommentarer:

Flygaren sa...

Jag har läst zombieboken och tyckte den var helt okej. Jag har lite svårt för Austens orginalverk.
Zombieboken behåller språket från den romantiska eran. Titta på mitt inlägg så får du ett smakprov.

Flygaren sa...

Glömde lägga in länken :)
http://flygarensbokblogg.blogspot.com/2009/11/jane-austen-pride-and-prejudice-and.html