måndag 22 mars 2010

Are you afraid of the dark? av Sidney Sheldon

Var ett tag sedan jag läste nånting av Sheldon. Första boken jag läste av honom var Säg mig vad du drömt, tror jag gick i sexan och skulle läsa en bok och skriva om den. Var väl en av dom riktigt första "vuxenböckerna" jag läste. Är ju tjugo år nu och under dom åren har jag hunnit läsa ytterligare fjorton böcker av honom med den här blir det femton.
Den där känslan jag brukar få av hans böcker infinner sig inte riktigt under läsningen av Are you afraid of the dark, var det beror på vet jag inte, kanske är det att det känns en aning cheesy ibland, bland annat när Diana pratar med sin döda make.
Här i dör folk som flugor, det dom har gemensamt är att dom alla har jobbat för företaget KIG eller varit i kontakt med det. Morden ser från början också ut som självmord. Två av änkorna, Diana och Kelly, båda starka, vackra och framgångsrika (ett vanligt koncept i hans böcker). Inser snart att någon tror att dom sitter inne med information och är ute efter att tystaner dom. Kelly vägrar först att se sanningen i ögat, men tvingas tillslut samarbeta med Diana då hon förstår att dom är ute efter henne också. Tillsammans flyr dom från ställe, till ställe då mördarna sitter inne med högteknologisktutrustning vilket gör det enkelt att spåra dom.
Ett mysterium om terrorism, makt, och romantik. En riktig bladvändare men ändå en smula förutsägbart och ibland over the top. Med en skurk som är riktigt obehaglig och ger en rysningar. Det här var defenitivt inte en av hans bästa böcker, men den blir klart godkänd.

Inga kommentarer: