onsdag 2 december 2009

Herrgårdsspöken-Peter Ullgren


Herrgårdsspöken

Förlag: W&W
År:2005
Sidor:285


När jag var liten älskade jag att läsa spökhistorier eller få dom berättade för mig. Min mormor som trodde på det övernaturliga, berättade ofta historier från sin uppväxt och sådana hon hade hört talas om. Kanske är det därför jag alltid har varit fascinerad av historier om spöken och andra övernaturliga händelser.
Så jag hade höga förväntningar när jag började läsa Herrgårdsspöken av Peter Ullgren, men dom infriades inte riktigt.
Det känns som om Ullgren fokuserar för lite på själva spökerierna och mera på andra detaljer som inte är så viktiga för historien, i själva verket känns som att historierna ofta vandrar i väg åt ett helt annat håll. Det blir aldrig det minsta läskigt som det ibland blir med sådana historier, ist blir det så mycket oviktig fakta att det blir tråkigt. Somnade ifrån den här boken två kvällar i rad, vilket nästan aldrig händer. Kanske har det hela med att göra med att författaren själv inte tror på spöken, vilket kanske bidrar med att själva charmen försvinner. Ett plus är väl att man fick en del boktips.

Inga kommentarer: