onsdag 2 december 2009

Bokfrågornas ABC


Då var det dags för Bokfrågornas Abc igen, denna Vecka är det bokstaven B


Bokstaven B:

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?

Köper nästan enbart nya böcker, då blir det mest från Adlibris. Är det nån bok jag verkligen vill ha som inte finns i sortimentet längre, brukar jag kolla om den finns på tradera. Och ibland när man shoppar händer det att det slinker ner nån bok från bokia.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

Senast måste det nog ha varit Fyrvaktaren av Camilla Läckberg, trodde aldrig att jag skulle kunna ta mig igenom hela boken. men får kanske skylla mig själv, med tanke på att jag vet att jag verkligen inte gillar svenska deckare.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Nej, alla har ju sin egen smak, bara för att man kanske inte läser böcker från nobelpristagare hela tiden är man väl tex inte mindre fin för det. Många böcker som jag har läst som har vunnit priser, har jag inte alls tyckt var bra, så bara för att en bok har fått en etikett där det står "fin litteratur", så behöver ju inte alla gilla det. Hur kul skulle det varit om alla hade samma smak när det kom till böcker.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejk biografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Gillar verkligen biografierna om Marilyn Monroe. Sen gillade jag verkligen Nikki Sixxs-The heroin Diaries en utlämnande och rätt så rå bok. Gillade även Jenna Jamesons -Att älska som en porrstjärna. Och även Paul Austers - Att uppfinna ensamheten (fast vet inte riktigt om det enbart passar i i kategorin biografier) . Oj det finns så många jag skulle vilja läsa.

Är inte sådär jätte förstjust i "fejkbiografier", vill alltid veta vilka delar som har hänt på riktigt, och vilket som är fiction.Har för mig att Bel Canto är en sån bok, men minns inte så mycket, då det var länge sen jag läste den.

Inga kommentarer: