torsdag 31 december 2009

Bokstaven F


Dags för Lilla O s bokfråge ABC del 6 och bokstaven är F

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!

Det ända jag kan komma på just nu är min systers bok Fred! 100 röster mot våld och krig, som jag bläddrade igenom för några veckor sedan.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?

Jag läser nästan alltid boken först , om jag inte ser en film som jag verkligen gillar och efteråt ser att den är baserad på en bok. Men jag föredrar helt klart att läsa boken först. ända nackdelen är väl att man ofta blir besviken när filmen inte lever upp till boken, och att många scener man hade velat se inte finns med.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!

Oj, det måste nog bli Stolthet och Fördom som kom 1995, med Colin Firth som Mr. Darcy och Jennifer Ehle som Elizabeth Bennet . Den är ca 5 timmar lång, och har med alla viktiga scener, nåt som en vanlig film ofta inte lyckas med, pga utav tiden. Kan se den här versionen om och om igen. Alltid när jag läser boken, ser jag Colin Firth framför mig.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.

Hm, kanske Harlan Coben, det är sällan man hör hans namn nämnas. Älskar hans thriller böcker, man sitter fastklistrad från första till sista sidan när man läser hans böcker.

1 kommentar:

Lilla O sa...

Det var länge sedan jag läste Harlen Coben, överdoserade för några år sedan, men nu ör det nog dags för återuptäckt!